Cyjanotypia - Dokładna instrukcja wykonania

0
Cyjanotypia - Dokładna instrukcja wykonania

Krótka historia i podstawowe informacje o cyjanotypii

Cyjanotypia jest starą techniką fotograficzną, dającą charakterystyczne odbitki w kolorze pruskiego błękitu. Opracowana w połowie XIX wieku cyjanotypia szybko zyskała uznanie jako niedroga metoda reprodukcji fotografii, dokumentów, map i planów (stąd nadal używany w architekturze termin „blueprint”, czyli „niebieska odbitka” oznaczający plan). Sławę zyskała również dzięki Annie Atkins i innym biologom-badaczom, którzy używali tej techniki do katalogowania próbek roślin – były to pierwsze w historii fotogramy! Cyjanotypia wybacza wiele błędów, jest prosta, bezpieczna i niedroga. Jako jedna z pierwszych technik fotograficznych nadal znajduje zastosowanie wśród entuzjastów technik alternatywnych a odczynniki do cyjanotypii są często pierwszymi poznawanymi na zajęciach z alternatywnych technik fotograficznych. 

Odbitki  w cyjanotypii

Odbitki w cyjanotypii są trwałe. Mogą jednak żółknąć przy kontakcie z fosforanami lub w środowisku zasadowym. Dlatego też tkaniny pokryte cyjanotypią należy prać w zimnej wodzie używając detergentów niezawierających fosforanów. Nadruki w technice cyjanotypii wymagają delikatnego traktowania, gdyż pot czy olejki pielęgnacyjne mogą powodować odbarwienia. W przypadku blaknięcia spowodowanego upływem czasu, można tkaninę wyprać w roztworze wody utlenionej, co powinno przywrócić kolorom intensywność.  

Każda naturalna powierzchnia może być poddana działaniu roztworu światłoczułego używanego w cyjanotypii, w tym jedwab, bawełna, wełna, konopie, len, płótno, papier, skóra i drewno.

Cyjanotypia jest nietoksyczna i nie stanowi zauważalnego ryzyka dla zdrowia. Oczywiście, należy zawsze uważać na ryzyko połknięcia, wdychania i kontaktu ze skórą w czasie używania odczynników i tkanin w tej technice.

Jak przygotować roztwór i wykonać odbitki

W gamie produktów Jacquard mamy kilka opcji Cyjanotypii do wyboru. Opiszemy więc pokrótce każda z opcji które można wybrać. 

A. Jeśli zakupiłeś osobno odczynniki chemiczne do cyjanotypii

  1. Rozpuść 40 g (około 2 łyżki stołowe) żelazicyjanku potasu w 400 ml (1,7 szklanki) wody, aby uzyskać ROZTWÓR PODSTAWOWY A. Odczekaj 24 godziny, aż proszek całkowicie się rozpuści.

  2. Rozpuść 100 g (około 0,5 szklanki) cytrynianu żelazowo-amonowego w 400 ml (1,7 szklanki) wody, aby uzyskać ROZTWÓR PODSTAWOWY B. Odczekaj 24 godziny, aż proszek całkowicie się rozpuści.

odczynniki do cyjanotypii

B. Jeśli kupiłeś komplet do gotowego roztworu cyjanotypii zacznij od tego miejsca

3. W przygaszonym świetle zmieszaj równe części ROZTWORU A i ROZTWORU B, aby wytworzyć sensybilizator. Wymieszaj tylko tyle, ile potrzebujesz, ponieważ sensybilizator zachowuje właściwości tylko przez 2-4 godziny.

4. Pokryj mieszaniną papier lub tkaninę i pozostaw do wyschnięcia na powietrzu w ciemności.Papier może być podwójnie powlekany, w celu uzyskania gęstszych wydruków.Tkanina może być powlekana roztworem światłoczułym lub w nim zanurzana.

 

 

C. Jeśli posiadasz wcześniej przygotowane arkusze materiałów lub papieru rozpocznij prace od tego punktu

Arkusze tkanin Jacquard (Jacquard ’s Cyanotype Fabric Sheets) i Mural Fabrics są wstępnie pokryte sensybilizatorem (jak wyżej) i można je od razu naświetlać.

5. Wykonuj naświetlanie w świetle słonecznym (1-30 minut, w zależności od warunków) lub w świetle UV, umieszczając na powlekanej powierzchni obiekty lub negatyw filmu, aby stworzyć obraz.(Uwaga: nadmierna ekspozycja jest prawie zawsze lepsza niż niedoświetlenie).

6. Przetwarzaj wydruki w kuwecie lub wiadrze z zimną wodą. Płucz przez co najmniej 5 minut, zmieniając wodę, aż woda będzie czysta.Nie używaj mydła.Po zwilżeniu nadruk zmieni kolor z brązu na niebieski.Aby wydruki zmieniły ostatecznie kolor na ciemnoniebieski, zanurz wypłukane wydruki w rozcieńczonym roztworze nadtlenku wodoru, a następnie spłucz.

7. Wysusz wydruki na czystej tkaninie, papierze gazetowym lub bibule.Jeśli w kroku 6 nie użyłeś/łaś nadtlenku wodoru, wydruki będą powoli utleniać się do ostatecznego, ciemnoniebieskiego koloru w ciągu około 24 godzin.

 

cyjanotypia na tkaninach

 

UWAGI:

  • Używaj wody destylowanej, jeśli woda z kranu jest twarda.
  • Roztwory podstawowe są stabilne przez długi czas i mogą być użyte jako składniki sensybilizatora, gdy tylko będziesz gotowy do powlekania podłoża.
  • Z czasem w roztworze cytrynianu żelazowo-amonowego (ROZTWÓR PODSTAWOWY B) może pojawić się pleśń. Nie wpływa to na działanie chemii. Przed użyciem zbierz pleśń lub przelej roztwór przez filtr do kawy.
  • Światłoczuły papier lub tkanina mogą być składowane i przechowywane. Zużyj je w ciągu 6 miesięcy, aby uzyskać najlepsze rezultaty. Przechowuj w chłodnym, suchym miejscu, najlepiej w szczelnej torbie, aby uniknąć utleniania.
  • Powlekany papier lub tkanina mogą z czasem ciemnieć. Jeśli wydają się ciemne, niekoniecznie są przeterminowane; przetestuj je — być może będą wymagały dłuższego płukania w cieplejszej wodzie.
  • Odbitki w cyjanotypii mają charakter archiwalny. Mogą jednak żółknąć, poddane działaniu fosforanów lub roztworów o wysokim pH. Tkaniny z nadrukiem cyjanotypowym należy zawsze prać w zimnej wodzie przy użyciu detergentów nie zawierających fosforanów. Obchodź się z nimi ostrożnie, ponieważ pot lub kremy do rąk również mogą powodować przebarwienia.
  • Nie mocz tkaniny ani papieru przed naświetlaniem lub w jego trakcie. Przed dotknięciem tkaniny lub papieru upewnij się, że masz suche ręce oraz że powierzchnia drukowania i używane przedmioty są suche.
  • Tkaninę do cyjanotypii można wyprasować przed naświetleniem — wystarczy użyć suchego żelazka, z którego nie wycieka woda. Prasuj tylną stronę (nie stronę do nadruku) i zachowaj ostrożność.

Tworzenie obrazów

Fotogram to odbitka wykonana przez umieszczenie przedmiotów na światłoczułej powierzchni. Fotogramy można wykonać z dowolnego przedmiotu rzucającego cień lub blokującego światło — roślin, liści, zabawek, narzędzi, szablonów, kamieni, piasku, wycinanek, sznurka, koronki, serwetek itp. Można nawet wykonać odcisk ręki, kładąc ją na powierzchni światłoczułej na czas naświetlania. Dzięki tkaninie ściennej możesz położyć się na tkaninie podczas ekspozycji, aby wykonać odbitki całego ciała

Możesz w prosty sposób przekształcić dowolny obraz w negatyw filmowy, a potem robić odbitki cyjanotypowe. Pod adresem www.JacquardCyanotype.com znajdziesz internetowy generator negatywów firmy Jacquard. Negatywy można drukować za pomocą dowolnej drukarki atramentowej lub laserowej na folii przezroczystej lub nośniku octanowym, takim jak folia SolarFast firmy Jacquard.

Możesz także tworzyć odbitki rysując bezpośrednio na kliszy za pomocą markera Jacquard’s Film Marker.

Umieść kawałek szkła lub akrylu na powierzchni wydruku, aby przedmioty lub negatywy nie przesuwały się podczas naświetlania. Możesz również użyć szpilek, magnesów, taśmy, ramki do drukowania itp., aby zabezpieczyć film podczas naświetlania. UWAGA: Arkusze z czystego akrylu przepuszczają światło UV i mogą być używane do naświetlania cyjanotypii, podobnie jak szkło, ale wiele rodzajów akrylu, takich jak Plexiglass, ma blokery UV, które mogą zapobiegać naświetleniu lub zmniejszyć ekspozycję.

Rozwiązywanie problemów

Rozmyte lub nieostre odbitki fotograficzne:

Wykorzystanie negatywu filmowego do wykonania odbitek cyjanotypowych jest procesem drukowania stykowego. Aby uzyskać optymalną rozdzielczość i szczegółowość, folia musi leżeć równo na powierzchni wydruku. W przeciwnym razie wydruk może być nieostry lub rozmazany. Najłatwiejszym sposobem na zapewnienie dobrego kontaktu jest drukowanie na płaskiej powierzchni i umieszczenie na niej ciężkiego kawałka szkła.

UWAGA: Arkusze z czystego akrylu przepuszczają światło UV i mogą być używane do eksponowania cyjanotypii, podobnie jak szkło, ale wiele rodzajów akrylu, takich jak Plexiglass, ma blokery UV, które mogą zapobiegać lub zmniejszać ekspozycję.

Wydruki powinny być skierowane prostopadle do źródła światła podczas naświetlania — jeśli słońce nie znajduje się bezpośrednio nad głową, konieczne może być użycie spinaczy do przytrzymania razem podłoża, folii i szkła.

Nadruki zbyt ciemne lub rozdmuchane:

Ciemne obszary filmu mogą nie być zbyt przejrzyste by blokować światło. Aby uzyskać dobry kontrast na wydruku, negatyw musi być na tyle gęsty, aby całkowicie blokował światło w najciemniejszych obszarach. Najlepszym rozwiązaniem może być ułożenie dwóch negatywów jeden na drugim — podwoi to krycie i kontrast. Nadruk może być również prześwietlony. Spróbuj skrócić czas ekspozycji.

Wydruki blade lub o niskim kontraście:

Odbitka była prawdopodobnie niewystarczająco długo naświetlana. Źródło światła może nie być wystarczająco intensywne, lub negatyw może być zbyt ciemny. Nadmierne płukanie może również skutkować bladymi wydrukami.

Plamy wodne:

Wydruk może się poplamić, jeśli dotkniesz go wilgotnymi rękami. Czasami liście lub elementy projektu mogą wytwarzać wilgoć podczas naświetlania. Możesz również zachlapać odbitkę przed płukaniem. Zanurzaj wydruk w wodzie szybko i bez rozpryskiwania.

Brązowe lub żółte przebarwienia:

Odbarwienie może się pojawić, jeśli wydruk zostanie wystawiony na działanie fosforanów, mydła lub brudnych przedmiotów. Upewnij się, że powierzchnia suszenia i spinacze do bielizny są czyste. Upewnij się, że wanna lub kuweta są czyste i nie ma w nich mydła. Odbitki należy dotykać wyłącznie czystymi rękami.

Wydruki ciemnieją podczas suszenia:

Odbitka prawdopodobnie nie została dokładnie wypłukana. Sprawdź czy woda po płukaniu jest czysta zanim powiesisz odbitkę do wyschnięcia. Nie susz odbitek bezpośrednio na słońcu.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium