Sitodruk krok po kroku - Wybór techniki

0

Istnieją trzy główne sposoby wykonania obrazu techniką sitodruku. Każdy ma swoją specyfikę, zalety i ograniczenia. Przed rozpoczęciem drukowania przeczytaj poniższe opisy i wybierz technikę, która najbardziej odpowiada Twojej twórczości lub zainteresowaniom lub taką, która sprawdzi się najlepiej przy zakupionym przez Ciebie zestawie.

1. WYCIĘTY SZABLON PAPIEROWY

Najlepszy do:

  • szybkich prac graficznych
  • rozpoczęcia przygody z sitodrukiem

Technika polega na wycięciu szablonu z cienkiego papieru. Biorąc pod uwagę jej prostotę, wymaga najmniej przygotowań, ale nie pozwala na pracę z detalem.

niezbędne narzędzia

A papier Bienfang® Graphics 360TM Marker Paper lub inny rodzaj papieru taki jak: papier ryżowy, papier woskowany i octan.

B nożyk modelarski

tworzenie projektu

  • ołówkiem narysuj swój projekt na arkuszu papieru Bienfang® Graphics 360TM Marker Paper.
  • Zostaw co najmniej 2-calowy odstęp między każdą krawędzią rysunku a wewnętrzną krawędzią sita
  • przy użyciu noża wytnij swój wzór i stwórz szablon zabezpieczając powierzchnię matą lub inną podkładką

Umieść szablon pod sitem. Przygotowując papierowy szablon zaoszczędziłeś kilka godzin. Pogratuluj sobie i rozkoszuj się wolnym czasem!

Jedną z tajemnic udanego drukowania jest każdorazowe sprawdzanie położenia papieru. Jest to szczególnie ważne w przypadku drukowania w kilku kolorach, gdy poszczególne elementy obrazu muszą być do siebie idealnie dopasowane.

Przy zamocowanym sicie (jeśli istnieje taka potrzeba – sprawdź „podstawa sita/zaciski motylkowe” w sekcji „tworzenie stanowiska pracy”), umieść arkusz papieru pod sitem i dopasuj jego położenie do szablonu (jeśli korzystasz z papierowych szablonów wystarczy sprawdzić, czy szablon i papier leżą równo i na środku pod sitem). Czasem trzeba kilkukrotnie podnieść i opuścić sito, by sprawdzić jego prawidłowe położenie.

Gdy prawidłowo umieścisz papier, ostrożnie podnieś sito uważając by nie poruszyć papieru i przyklej dwa kawałki grubej taśmy lub cienkiego kartonu pod dolną krawędzią papieru i dwa po prawej lub lewej stronie. Pozostaną one na stole i będą pełniły funkcję znaczników, dzięki którym można będzie umieszczać kolejne arkusze papieru w tym samym miejscu.

Drukując na koszulkach lub torbach pamiętaj o umieszczeniu grubego papieru, tektury lub arkusza pianki w środku koszulki, tak by farba nie przesiąkła na drugą stronę tkaniny.

Jeśli masz zamiar nadrukować jednokolorowy obraz na koszulce, praktyczna zasada mówi, by umieszczać obraz w odległości odpowiadającej grubości trzech palców od kołnierzyka.

O rany, zaczynamy drukować!

Prawidłowe użycie rakli jest kluczem do udanego sitodruku. Tempo w jakim przesuwasz raklę, kąt pod którym ją ustawiasz a także nacisk i „przeciskanie farby” są kluczowymi czynnikami i decydują o udanym sitodruku.

Pełne przeciągnięcie farby składa się z ruchu zagarniającego farbę do siebie, tzw. „ruchu drukowania” a następnie zepchnięcia farby z powrotem do góry sita w momencie „ruchu zalewania”, w celu ponownego pokrycia farbą  sita i ponownego drukowania.

print stroke – ruch drukowania
flood stroke – ruch zalewania

Przed właściwym drukowaniem dobrze jest zrobić parę wydruków próbnych na brudno na papierze lub na tkaninie. To pomoże wykryć i naprawić problemy przed właściwym drukowaniem. Możesz wykonać wydruki próbne na czymkolwiek, co masz pod ręką.

sitodruk przez szablon

2. PŁYN MASKUJĄCY I KIT DO WYPEŁNIANIA SITA str. 8

najlepszy do:

  • obrazów narysowanych ręcznie/namalowanych
  • więcej szczegółów i kontrola nad efektem końcowym bez potrzeby naświetlania

Cechy:

Przy pomocy płynu maskującego i kitu do wypełniania sita tworzymy namalowany szablon. Jest to skuteczna technika do szczegółowych rysunków lub obrazów o charakterze malarskim.

niezbędne narzędzia

  1. płyn maskujący
  2. pędzel
  3. kit do wypełniania sita
  4. rakla lub płaska deseczka do smarowania

Narysuj swój obraz

  • Możesz naszkicować swój obraz najpierw na papierze, albo lekko naszkicować obraz bezpośrednio na sicie (uważaj by nie przedziurawić sita ołówkiem).
  • Upewnij się, że między Twoim szkicem a wszystkimi czterema krawędziami sita jest co najmniej 2-calowy margines.
  • Połóż sito przodem do dołu na płaskiej powierzchni.

płyn maskujący

Wszystko co narysujesz płynem maskującym będzie widoczne na odbitce, więc możesz tworzyć obrazy w stylu malarskim.

  • Jeśli odrysowujesz projekt ze szkicu, umieść go pod sitem.
  • Przy użyciu płynu maskującego oraz pędzla, namaluj swój obraz.
  • Staraj się, by płyn maskujący nie zbierał się w jednym miejscu i nie przesiąkał przez sito, ani żeby nie nałożyć go zbyt grubą warstwą.
  • Gdy skończysz, pozostaw sito do całkowitego wyschnięcia.

Kit do wypełniania sita służy do pokrycia wszystkich obszarów sita, których nie chcesz drukować. Pilnuj, by kit nie stał się zbyt gęsty albo by nie przeciekał przez sito. Nie martw się jeśli kit nie pokrywa dokładnie całego wnętrza ramy – zakleisz te miejsca tuż przed drukowaniem.

  • Gdybyś chciał uzyskać efekt widocznej faktury na brzegach swojego obrazu, możesz specjalnie NIE pokrywać sita idealnie albo zebrać kit suchym pędzlem na krawędziach i otrzymać bardziej organiczny i malarski efekt na skraju swojej odbitki.
  • Wymieszaj dokładnie kit do wypełniania sita.

(Gdy kit dłużej postoi, na jego powierzchni tworzy się biała warstwa.)

  • Nad zlewem delikatnie skrop jedną krawędź sita po tej samej stronie, na którą nałożyłeś płyn maskujący.
  • POJEDYNCZYM POCIĄGNIĘCIEM rakli lub innego płaskiego narzędzia, pokryj cały ekran, w tym narysowany obraz
  • Nie przyciskaj rakli zbyt mocno przy nakładaniu kitu, bo może rozpuścić płyn maskujący.
  • Pozostaw sito do całkowitego wyschnięcia.

zmywanie płynu maskującego

  • Gdy kit całkiem wyschnie, wypłukuj przednią i tylną stronę sita zimną lub letnią wodą.
  • W czasie płukania sita niebieski płyn maskujący zacznie się zmywać spod warstwy kitu i odsłaniać namalowany szablon.
  • Obejrzyj sito pod światło, by sprawdzić jakość szablonu. Jeśli część szablonu nie wypłukała się, zetrzyj płyn za pomocą szczoteczki bez mydła. Jeśli z kolei jakieś fragmenty szablonu zmyły się przez przypadek, możesz to poprawić naklejając taśmę lub płyn maskujący gdy sito wyschnie.

Gdy obrazek jest już całkiem wypłukany, odłóż sito i pozwól mu wyschnąć po raz ostatni.

Sama procedura wydruku jest dokładnie taka sama jak w przypadku drukowania przez szablon.

Sprzątanie

Przy użyciu szpatułki, rakli lub ręcznej skrobaczki zbierz nadmiar farby i włóż go do oryginalnego słoiczka lub innego szczelnego pojemnika – dobrym wyborem jest pojemnik z otwieranym wieczkiem. Możesz przechowywać pozostałą farbę w temperaturze pokojowej przez kilka tygodni a nawet miesięcy.

Wszystkie farby Speedball są na bazie wody, są bezpieczne i zmywalne. Pozostałości farby łatwo usunąć za pomocą wody i mydła. Farbę, która zaschła na sicie trzeba zeskrobać. Naturalne jest, że niektóre farby mogą trwale zabarwić sito, nie wpływa to natomiast na jakość odbitek.

stanowisko pracy, narzędzia i materiały

Posprzątaj i oczyść stanowisko pracy. Przy użyciu płynu Speedball Pink Soap lub płynu do mycia naczyń oraz szczoteczki usuń pozostałości farby z pióra i brzegów rakli. Pozostaw do wyschnięcia. Usuń taśmę z ramy sita i zmyj resztki farby ciepłą wodą przez usunięciem szablonu.

czyszczenie szablonu

Jeśli chciałbyś ponownie użyć sita, nie zostawiaj kitu na sicie. Im szybciej zaczniesz go usuwać, tym łatwiejsze to będzie. Jeśli pozostawisz kit na sicie, może pozostać tam na zawsze.

  • Zmyj całą farbę z sita. Kit można usunąć przy użyciu preparatu Speedball Speed Clean. Niektóre czerwone i czarne farby naturalnie zostawiają plamy na sicie. Nie wpływa to na efekty drukowania.
  • Rozprowadź preparat Speed Clean na obu stronach sita za pomocą butelki ze spryskiwaczem lub bezpośrednio. Pozostaw do namoczenia ok. 2-3 minuty.
  • Przetrzyj obie strony sita szczotką z miękkim włosiem we wszystkich kierunkach, dopóki kit nie zacznie się rozpuszczać albo odpadać (1-3 minuty.) Pozostaw płyn na dodatkowe 3 minuty.
  • Użyj węża z końcówką spryskującą aby spłukać rozmiękczony kit. Najlepsza jest gorąca woda. Im silniejszy strumień, tym łatwiej będzie usunąć kit.
  • Umyj sito ponownie i pozostaw do wyschnięcia.

sitodruk za pomocą maskingu i kitu

3. FOTOEMULSJA

najlepszy do:

  • tworzenia fotograficznego szablonu na podstawie wcześniej wydrukowanego czarno-białego obrazu

Fotoemulsja daje najwierniejsze i najdokładniejsze odbitki. Prawie wszystko, co wydrukujesz na czarno-białej drukarce, można wykorzystać jako szablon. Z powodu specyficznych narzędzi i wielu etapów, jest to najbardziej skomplikowana technika.

Niezbędne narzędzia

A fotoemulsja

B aktywator fotoemulsji

C mieszadło

D czarna i biała przezroczysta błona pozytywowa

E silne źródło światła

- światło sztuczne (lampa żarowa jest załączona do zestawu Speedball Light Kit lub Advanced All-in-One-Kit)

- bezpośrednie światło słoneczne

F czarny papier/tkanina

G szkło lub pleksiglas

Jeśli porównamy wykonanie papierowego szablonu do robienia tostu, a wykonanie szablonu przy pomocy płynu maskującego do robienia naleśników, to szablony z emulsji światłoczułej będą jak przyrządzenie wykwintnego omleta. Jest tu wiele narzędzi, technik i czasów ekspozycji do wyboru w zależności od konkretnych potrzeb i ograniczeń drukarskich. To technika wykonania szablonu, która ma w sobie najwięcej magii.

Uwagi do foto emulsji

Speedball Diazo Photo Emulsion jest 2-stopniowym procesem, w którym emulsja światłoczuła musi zostać „aktywowana” przez dodanie aktywatora. Jest to bardzo gęsty olej, do którego trzeba dodać wody, by uzyskać prawidłową konsystencję umożliwiającą połączenie go z emulsją. Wielką zaletą emulsji Speedball Diazo Photo Emulsion jest to, że nie jest konieczna jej ochrona przed światłem. Praca w warunkach zwykłego oświetlenia wystarczy by uchronić emulsję przed przedwczesną ekspozycją.

Mieszanie emulsji

  • Zidentyfikuj butelkę emulsji światłoczułej i małą butelkę aktywatora. (Butelka z wyzwalaczem nie jest pełna!)
  • Wypełnij butelkę z aktywatorem mniej więcej do połowy wodą (z kranu lub destylowaną).
  • Zamknij butelkę z aktywatorem i mocno wstrząśnij! Możesz użyć drewnianej szpatułki do zebrania aktywatora z dna by upewnić się, że wszystko jest pomieszane i rozpuszczone.
  • Otwórz butelkę z emulsją – będzie jasnoniebieska.
  • Ostrożnie przelej wymieszany aktywator do butelki z emulsją.
  • Wymieszaj dobrze załączonym patyczkiem do mieszania dopóki cały aktywator nie będzie dokładnie zmieszany z emulsją i nie zmieni koloru na trawiastą zieleń. (Jeśli martwisz się, że nie wydostałeś z butelki całego aktywatora, możesz dolać odrobinę wody do butelki, ponownie wstrząsnąć i dodać do emulsji.)
  • Przechowuj resztki emulsji w ciemnym, suchym miejscu. Produkt można przechowywać w lodówce przez około 4 miesiące.

Pokrywanie sita

To Twoje pierwsze zadanie wymagające rzemiosła. Ostatecznym celem pokrycia sita jest dokładne nasączenie siatki emulsją bez przemoczenia jej i bez skapywania emulsji w czasie wysychania.

Pokrywanie za pomocą rakli

  • Umieść sito poziomo nad umywalką, wanną, etc.
  • Wylej solidną porcję wymieszanej emulsji wzdłuż jednej krawędzi sita.
  • Przyłóż raklę za zmieszaną emulsją i swobodnym ruchem przeciągnij nią po sicie pokrywając je emulsją.
  • Kontynuuj czynność, dopóki jedna strona nie będziesz pokryta całkowicie.
  • Powtórz ten krok, by pokryć jedną stronę (wzdłuż) a następnie obróć i odwróć sito by pokryć drugą stronę (wszerz).
  • By usunąć nadmiar emulsji lekko przeciągnij raklą po sicie. Nadmiar emulsji można zebrać z powrotem do butelki.

suszenie sita

Gdy emulsja schnie staje się światłoczuła dlatego należy sito trzymać w ciemnym miejscu. Dobrym miejscem jest szafka, szafa, pusta szuflada itp.

  • pozostaw sito w pozycji poziomej do wyschnięcia przez co najmniej 4 godziny. (włączony wentylator przyspieszy proces suszenia.)
  • Trzymaj sito z dala od światła do czasu ekspozycji. (Jeśli musisz je przenieść, włóż je do czarnego worka na śmieci lub do pudełka.)
  • Możesz przechowywać pokryte emulsją sito przed naświetlaniem (w ciemnym miejscu bez dostępu światła i ciepła) przez okres 1 – 2 tygodni.

tworzenie projektu

 W technice emulsyjnej najlepsze są obrazy, w których wyraźna jest granica między czarnym obrazem a białym tłem. Przy ręcznym tworzeniu obrazów najlepsze są te z ostrymi krawędziami namalowane czarnymi farbami na przezroczystym octanie, szkle lub pleksiglasie. (Akwarele się zmywają, a jasne rysunki nie naświetlają się dobrze.) Innym popularnym i skutecznym sposobem tworzenia obrazu jest odbicie wysoko kontrastowego nieprzezroczystego obrazu na przezroczu. (Przezrocza z niektórych zestawów Speedball mogą być używane jedynie w drukarkach atramentowych.) Im bardziej kryjąca praca, tym lepiej. Żeby obraz był bardziej kryjący można skleić dwa zadrukowane przeźrocza. Jeśli używasz prawdziwej fotografii, sprawdź jak cyfrowo stworzyć czarny i biały „półton” obrazu zanim go wydrukujesz. Obrazy z szarymi tonami nie będą się dobrze naświetlać.

Naświetlanie obrazu

Czas potrzebny do naświetlania obrazu zależy głównie od źródła światła. Przy większym, jaśniejszym świetle ekspozycja będzie krótsza, a przy słabym, mniejszym źródle światła – dłuższa. Przy szybkim i  mocnym naświetlaniu ważne jest również, by obraz równomiernie i mocno przylegał do sita.

  • połóż sito bezpośrednio pod źródłem światła, które powinno się znajdować w odległości odpowiadającej przekątnej sita, tak by można było równomiernie naświetlić cały obraz.
  • Umieść coś czarnego (czarną koszulkę, kawałek czarnego papieru, płyty piankowej) pod sitem, na sicie umieść swój czarno-biały obraz, a na nim kawałek szkła lub pleksiglasu by przycisnąć obraz do sita. Bez tego nacisku wszelkie załamania lub zagięcia przezrocza mogą zamazać szablon.
  • Jeśli nie masz pleksiglasu ani szkła możesz przykleić przezrocze taśmą lub klejem do sita, by je tymczasowo unieruchomić. Jeśli pleksi albo szkło jest za duże i nie mieści się wewnątrz ramy sita, możesz odwrócić sito i położyć szkło lub pleksi na górze.
  • W tym samym czasie ustaw zegar zgodnie z zalecanym czasem ekspozycji i włącz źródło światła.

Poniżej znajdziesz szacunkowe czasy ekspozycji.

Źródło światła: lampa żarowa 250 W BBA Nr 1

rozmiar ramy

wysokość lampy

czas ekspozycji

8x10 cali

16 cali

7 minut

10x14 cali

16 cali

8 minut

12x18 cali

18 cali

10 minut

16x20 cali

20 cali

2 minuty

dowolny

światło słoneczne

45 sekund

zmywanie szablonu

  • Używając spryskiwacza lub węża skieruj silny strumień wody na obie części sita (Nie używaj gorącej wody.)
  • Skieruj strumień na swój projekt tak, by woda powoli odkrywała szablon.
  • Kontynuuj czynność dopóki cała zbędna emulsja nie zniknie i nie zobaczysz swojego szablonu. Możesz spojrzeć na sito pod światło i sprawdzić, czy nie została na nim zielona emulsja.
  • Jeśli szablon jest trochę „oporny”, spróbuj zeskrobać emulsję szczoteczką z miękkim włosiem.
  • Jeśli emulsja zmywa się zbyt łatwo i niszczy projekt, najprawdopodobniej czas naświetlania był za krótki i nie doświetliłeś emulsji. Jeśli emulsja jest nadzwyczaj oporna i nie da się jej zmyć, najprawdopodobniej czas naświetlania był zbyt długi i prześwietliłeś emulsję.

Ale miejmy nadzieję, że udało ci się i …

NAŚWIETLIŁEŚ SWÓJ PIERWSZY SZABLON SITODRUKOWY!

Delikatnie osusz sito gazetą lub ręcznikiem (Nie pocieraj! Emulsja jest wciąż mokra) i pozostaw do całkowitego wyschnięcia.

  • Możesz naświetlić emulsję ponownie (samą, bez biało-czarnej błony), aby lepiej utrwalić emulsję.

Tworzenie wydruku

Aby powierzchnia drukowania była czystsza, a nadruk wyraźny, dobrze jest zapewnić odstęp między siatką a powierzchnią drukowania do czasu, gdy opuścisz sito i zrobisz odbitkę. Nazywamy to odstępem lub „brakiem kontaktu”. Wystarczający odstęp możesz uzyskać przyklejając monetę do każdego rogu sita.

Papier

Jedną z tajemnic udanego drukowania jest każdorazowe sprawdzanie położenia papieru. Jest to szczególnie ważne w przypadku drukowania w kilku kolorach, gdy poszczególne elementy obrazu muszą być do siebie idealnie dopasowane.

Przy zamocowanym sicie (jeśli istnieje taka potrzeba – sprawdź „podstawa sita/zaciski motylkowe” w sekcji „tworzenie stanowiska pracy”), umieść arkusz papieru pod sitem i dopasuj jego położenie do szablonu (jeśli korzystasz z papierowych szablonów wystarczy sprawdzić, czy szablon i papier leżą równo i na środku pod sitem). Czasem trzeba kilkukrotnie podnieść i opuścić sito, by sprawdzić jego prawidłowe położenie.

Gdy prawidłowo umieścisz papier, ostrożnie podnieś sito, uważając by nie poruszyć papieru i przyklej dwa kawałki grubej taśmy lub cienkiego kartonu pod dolną krawędzią papieru i dwa po prawej lub lewej stronie. Pozostaną one na stole i będą pełniły funkcję znaczników, dzięki którym można będzie umieszczać kolejne arkusze papieru w tym samym miejscu.

Tkanina

Drukując na koszulkach lub torbach pamiętaj o umieszczeniu grubego papieru, tektury lub arkusza pianki w środku koszulki, tak by farba nie przesiąkł na drugą stronę tkaniny. Jeśli masz zamiar nadrukować jednokolorowy obraz na koszulce, praktyczna zasada mówi, by umieszczać obraz w odległości odpowiadającej grubości trzech palców od kołnierzyka.

Drukowanie obrazu

Prawidłowe użycie rakli jest kluczem do udanego sitodruku. Tempo w jakim przesuwasz raklę, kąt pod którym ją ustawiasz a także nacisk i „przeciskanie farby” są kluczowymi czynnikami i decydują o udanym sitodruku.

Pełne przeciągnięcie farby składa się z ruchu zagarniającego farba do siebie, tzw. „ruchu drukowania”, a następnie zepchnięcia farby z powrotem do góry sita w momencie „ruchu zalewania”, w celu ponownego pokrycia farbą  sita i ponownego drukowania.

print stroke – ruch drukowania

flood stroke – ruch zalewania

Wydruk próbny

Przed właściwym drukowanie dobrze jest zrobić parę wydruków próbnych na papierze na brudno lub na tkaninie. To pomoże wykryć i naprawić problemy przed właściwym drukowaniem. Możesz wykonać wydruki próbne na czymkolwiek, co masz pod ręką.

etapy drukowania

dodatkowe materiały:

  • butelka ze spryskiwaczem na wodę (opcjonalnie)

Oto kolejne etapy techniki sitodruku. Powodzenia! Do zobaczenia po zadrukowanej stronie!

  1. Nabierz i rozprowadź kilka łyżeczek farby na sito wzdłuż jego górnej (dalszej) krawędzi.

Nie nakładaj farby na wzór ani na otwartą siatkę.

  1. Przyłóż raklę za farba pod kątem 60 stopni, by utworzyła ostrą krawędź drukarską. Przeciągnij raklę do siebie po obrazie, naciskając równomiernie z siłą podobną do takiej, jaka jest potrzebna do otwarcia ciężkich drzwi.
  2. Zatrzymaj rakiel ZANIM dotrzesz do dolnej krawędzi i podnieś lekko sito by oddzielić sito od podłoża.
  3. Podnieś raklę i umieść ją PRZED kroplą farby.
  4. Przy użyciu lekkiego nacisku, ewentualnie zupełnie bez nacisku „zalej” farbą powierzchnię za raklą i nad obrazem w stronę górnej krawędzi sita.
  5. Zakończ ruch zalewający ZANIM dojdziesz do górnej krawędzi sita, podnieś rakiel i pochyl ją w stronę tyłu sita za farbą.

Podnieś sito i odkryj cud sitodruku!

sitodruk klasyczny z emulsją światłoczułą

sprzątanie

Przy użyciu szpatułki, rakli lub ręcznej skrobaczki zbierz nadmiar farby i włóż go do oryginalnego słoiczka lub innego szczelnego pojemnika – dobrym wyborem jest pojemnik z otwieranym wieczkiem. Możesz przechowywać pozostałą farbę w temperaturze pokojowej przez kilka tygodni, a nawet miesięcy.

Wszystkie farby Speedball są na bazie wody, są bezpieczne i zmywalne. Pozostałości farby łatwo usunąć za pomocą wody i mydła. Farbę, która zaschła na sicie trzeba zeskrobać. Naturalne jest, że niektóre farby mogą trwale zabarwić sito, nie wpływa to jednak na jakość odbitek.

Posprzątaj i oczyść stanowisko pracy.

Przy użyciu płynu Speedball Pink Soap lub płynu do mycia naczyń oraz szczoteczki usuń pozostałości farby z pióra i brzegów rakli. Pozostaw do wyschnięcia. Usuń taśmę z ramy sita i zmyj resztki farby ciepłą wodą przez usunięciem szablonu.

Gdybyś chciał ponownie użyć sita do kolejnych wydruków nie pozostawiaj na nim emulsji. Będziesz musiał całkowicie usunąć fotoemulsję z sita zanim go ponownie użyjesz. Im szybciej usuniesz emulsję, tym łatwiejsze to będzie. Fotoemulsja pozostawiona na sicie staje się trwała.

  • Zmyj całą farbę z sita. Fotoemulsję można usunąć za pomocą płynu Speedball Emulsion Remover. Niektóre czerwone i czarne farby naturalnie zostawiają plamy na sicie. Nie wpływa to na efekty drukowania.
  • Pozostaw sito do całkowitego wyschnięcia.
  • Rozprowadź preparat Emulsion Remover na obu stronach sita za pomocą butelki ze spryskiwaczem lub bezpośrednio. Pozostaw do namoczenia ok. 2-3 minuty.
  • Przetrzyj dokładnie obie strony sita szczotką z miękkim włosiem we wszystkich kierunkach dopóki emulsja nie zacznie się rozpuszczać albo odpadać (1-3 minuty.) Pozostaw płyn na dodatkowe 3 minuty.
  • Użyj węża z końcówką spryskującą, aby spłukać rozmiękczoną emulsję. Im silniejszy strumień, tym łatwiej będzie ją usunąć. Możesz to zrobić tylko za jednym podejściem, bo jeśli emulsja nie zmyje się w całości zostanie na sicie na zawsze.
  • Umyj sito ponownie i pozostaw do wyschnięcia.
  • Myjka mechaniczna jest standardowo na wyposażeniu profesjonalnych drukarni i ułatwia usuwanie opornego kitu lub emulsji. Postępuj zgodnie z powyższą instrukcją zastępując spryskiwanie myjką. Jeśli nie masz własnej myjki, możesz skorzystać z myjki dostępnej na samoobsługowych myjniach samochodowych. ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ używając jakiejkolwiek myjki, strumień jest tak silny, że może uszkodzić skórę.

Komentarze do wpisu (0)

Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium