Pouring: proporcje między medium GAC 800 i farbami Golden

0
Pouring: proporcje między medium GAC 800 i farbami Golden

O dłuższego czasu najpopularniejszym z całej gamy mediów akrylowych Golden jest Golden Color Pouring Medium. To zwiększające płynność medium doskonale łączy się z liniami farb akrylowych Golden: Heavy Body, Fluid  oraz High Flow. Mieszanki te doskonale pracują i łączą się ze sobą tworząc piękne zapewniając przy tym kontrolę płynięcia i zachowania ostrych brzegów. Dzięki maksymalnej koncentracji pigmentów w farbach Golden, wystarczy naprawdę niewielka ilość aby zabarwić Golden Color Pouring Medium i otrzymać finalnie intensywny, wyrazisty kolor. Ilość farby należy dopasować do tego jaki stopień krycia finalnie chcemy uzyskać. Im większa ilość farby, tym efekt końcowy będzie bardziej kryjący.


Test nad techniką pouringu Golden GAC 800

W poprzednim artykule o technice pouringu sugerowaliśmy proporcje mieszania medium i farby 10:1, jak komfortowy i dobry punkt startowy. A dzisiejszym etapie, po wykonaniu wielu prac i testów  możemy zapewnić że zastosowanie innych proporcji nie zmienia stabilności, połysku i zastosowania. Tak naprawdę nie istnieją lepsze i gorsze proporcje sporządzania mieszanki do wylewania w medium Golden Color Pouring Medium. Oczywiście, ilość dodanej może zmieniać w pewnym stopniu rozlewność farby. I tu pojawia się prawidłowe pytanie „Jak dużo  farby można dodać do Golden Color Pouring Medium aby efekt był optymalny?”

Firma Golden jest znana ze swojej niezaspokojonej ciekawości w szeroko pojętym temacie farb i technik ich nakładania. Przeprowadziliśmy więc pewne testy aby znaleźć odpowiedź na wyżej zadane pytanie. Zacznijmy od tego że każda linia farb Golden ma swoje unikalne właściwości, konieczne więc było przeprowadzenie prób i przedyskutowanie każdej linii z osobna. Wybraliśmy takie same kolory (Burnt Sienna, Carbon Black, Titanium White and Phthalo Blue / Red Shade) z każdej linii farb aby uzyskane efekty była jak najbardziej porównywalne. Przyjęliśmy proporcję mieszanek tak aby można było wykonywać pouring z okrślonym maksymalnym limitem ilości farby w stosunku do medium. Oczywiście zachęcamy każdego do prowadzenia własnych obserwacji i testów, szczególnie z kolorami które nie zostały przez nasz użyte.

Goldeh heavy body a pouring medium

Farby akrylowe Golden Heavy Body

Akryle Heavy Body są oczywiście znacznie gęściejsze od Golden Color Pouring Medium, gdy dodamy większą ilość, może się okazać że nasza mieszanka jest zbyt gęsta aby mżna ja było rozlewać. Dodatkowo trzeba mieć na uwadze że każdy pigment na swoje unikalne właściwości i będzie się zachowywał inaczej. Trudno wiec przyjąć sztywne ramy prowadząc test na małej grupie kolorów. Reasumując, ze względu na złożoność tematu najbezpieczniej jest  przeprowadzić mały test na wszystkich produktach których zamierzamy użyć do wykonania pracy aby mieć pewność co do oczekiwanego efektu. Przy testowani wspomnianych kolorów Heavy Body maksymalną proporcja mieszanymi okazała się wersja 2:1 (Golden Color Pouring Medium do farby). Oczywiście sprawdziliśmy też opcje proporcji 1:1 , wszystkie połączenie były stabilne, wysychały samo poziomująco i bez załamań czy pęknięć lecz konsystencja była zbyt gęsta aby nadawała się do pouringu.

Golden Heavy Body + GAC 800

Golden Fluid

Seria farb akrylowych Fluid ma konsystencję najbliższa konsystencji Golden Color Pouring Medium. Jednak zwiększając ilość farby w mieszance, obserwujemy pewne reakcje. Przy proporcjach 1:1 zmienia się stopień połysku farby, uwięzione bańki powietrza z trudem wydostają się na powierzchnie, powstają też ślady po procesie rozlewania i rozprowadzania farby w postaci delikatnych linii na powierzchni farby. Oprócz tego, przy duży udziale farby, w wylanych polach mogą powstawać lekkie wgłębienia wzdłuż granic między kolorami, będące  pierwszym objawem przed powstawaniem załamań i pęknięć. Nawet pojedyncze kolory, przy tak dużym procencie farby w mieszance miały lekkie załamania.

Golden Fluid + GAC 800

Płynne farby akrylowe Golden High Flow

Farby akrylowe High Flow są rzadsze niż Golden Color Pouring Medium, tak wiec nasza mieszanka stanie się mniej gęsta i bardziej lejąca. Przy niewielkich ilościach farby w mieszance, pozwala to tworzyć doskonałe przejścia tonalne i mieszanie kolorów. W miarę zwiększania ilości farby mieszanka zachowuje stabilność, nie załamuje się wysychając. Uzyskamy jednak znacznie cieńszą warstwę barwną, wysychająca równiutko i bardzo płasko. Przy znacznym procencie farby w mieszance pojawiały się nieliczne defekty. Zdarzało się że któreś ze składników farby wybijały na powierzchnie pozostawiając jakby oleiste ślady. Pozostawione na powierzchni mogły by uniemożliwić werniksowanie pracy lub nakładanie kolejnych warstw. Na szczęście wszystkie składniki farb akrylowych są usuwalne, całkowicie wysuszoną pracę możemy swobodnie przemyć szmatką aby usunąć znajdujące się na powierzchni substancje. Takie efekty najczęściej pojawiały się gdy wylana powłoka była zbyt gruba i proces schnięcia był nienaturalnie długi. Należy więc zachować wymierny umiar przy tworzeniu wylewanych powłok.   

Golden High Flow + GAC 800

„Plusy dodatnie” wynikające z dużego stężenia farb z mieszance do pouringu

Pamiętając o wyżej wspomnianych zasadach i zjawiskach wynikających ze zwiększenia proporcji farby do medium, należy wspomnieć że są również zalety i ciekawe efekty które warto wykorzystywać w pracy przy pouringu. Naturalnie transparentne kolory, jak np. grupa kolorów Quinacridone przy wylewaniu wychodzą trwalsze i bardziej wyraziste. Wylewając je mokre na mokre uzyskujemy ostre krawędzie między łączeniami kolorów. Kiedy zmniejszymy ich stężenie w mieszance z Golden Color Pouring Medium, granice między kolorami tworzą tzw. Efekt ducha, czyli półprzeźroczyste nałożenie na siebie kolorów na granicy ich styku. Ten sam efekt pojawi się jeśli kolor wylejemy zbyt gwałtownie i szybko.   

Mieszane, nie wstrząsane

W trakcie testów, zaobserwowaliśmy interesującą i niespodziewaną osobliwość. Obserwacja która wynikła z tworzenia mieszanki poprzez wstrząsanie jej lub zwykłe mieszanie, obie czynności wykonywane na dzień przed docelowym wylewaniem. W obu przypadkach w mieszance uwięzione było sporo baniek z powietrzem tworzących efekt piany. Po przeprowadzeniu dodatkowych testów, okazało się że decydujące znaczenie ma sposób łączenia medium z farbą. Idealnie gładką, błyszczącą powierzchnie miała ta mieszanka która została po prostu spokojnie mieszana. Gwałtowne i intensywne wstrząsanie mieszanki sprawiało że nawet po odstawieniu na długi czas nie nadawała się ona do użycia. Dopiero po kilku dniach znikały nagromadzone w niej bąbelki.

mieszanie medium do pouringu

Mamy jeszcze wiele innych testów na liście, ale teraz sięgamy po nasze wymieszane (nie wstrząsane) mieszanki i zabieramy się do wylewania!

Podsumowanie.

Generalną konkluzją jest wniosek że lepiej utrzymać mniejsze stężenie farby w stosunku do Golden Color Pouring Medium, w przedziale 10:1 – 2:1. Gwarantuje to uzyskanie gładkie, błyszczącej powierzchni bez dołków, zakłębień i kraterów, z równymi przejściami między kolorami. Ilość farby w mieszance ma wpływ na jej gęstość i reakcje między kolorami.    

Komentarze do wpisu (0)

Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium