
ZAGADNIENIA OGÓLNE
Niektórzy artyści czują się ograniczenie przez konwencjonalne metody mające na celu zabezpieczenie ich dzieła sztuki. Wielu akwarelistów pragnie móc eksponować swoje prace bez konieczności oprawy pracy za szkłem, zagadnienie to wywołuje liczne rozważania dla artysty oraz kolekcjonerów ponieważ głównym problemem jest delikatny charakter farb akwarelowych oraz chłonności papieru i jego wrażliwość na wiele czynników zewnętrznych. Po wyjęciu zza szkła akwarela jest pozbawiona bariery, która zapobiega kontaktowi z kurzem, brudem, dymem, tłuszczem, wilgotnością, promieniowaniem ultrafioletowym i wieloma innych czynnikami które mogą naruszać jej delikatną powierzchnie. Choć werniks może uchronić prace przed wieloma z tych czynników, nigdy nie będzie stanowił tak skutecznego zabezpieczenia jak tradycyjna oprawa akwareli w ramę ze szkłem.
Zmiana permanentna
Ponieważ zarówno papier jak i inne produkty i farb akwarelowe charakteryzują się wyjątkową chłonnością i rozpuszczalnością, każdy werniks nanoszony na powierzchnie akwareli będzie przez nią wchłonięty i stanie nieusuwalnego częścią pracy. Po lakierowaniu nie ma możliwości przywrócenia akwareli do stanu pierwotnego.
Zawerniksowanie pracy, a co za tym idzie impregnacja papieru może wpłynąć na podsumowanie i ocenę techniki malarskiej oraz spowodować że zostanie sklasyfikowana przez niektóre społeczności akwarelistów, galerie, konserwatorów jako obraz wykonany w technice mieszanej i wykluczenie jej z katalogu lub kolekcji.
Zmiana wyglądu
Zastosowanie werniksu do zabezpieczenia akwareli może spowodować:
- Zmianę wyglądu, faktury oraz odczucia powierzchni papieru w dotyku.
- Przyciemnienie kolorów po zastosowaniu werniksu z połyskiem
- Rozjaśnienie kolorów po zastosowaniu werniksu matowego
APLIKACJA WERNIKSU
Funkcje werniksu jako trwała i elastyczna powłoka zabezpieczająca powierzchnie prac artystycznych. Jego głównym przeznaczenie jest ochrona prac przed szkodliwym działaniem wilgoci, brudu, kurzu, dymu, promieniowania UV oraz przed uszkodzeniami mechanicznymi jak zadrapania i zarysowania. Werniks powinien być całkowicie usuwalny, a proces ten nie powinien mieć wpływu na powierzchnie zabezpieczonego obrazu. W przypadku aplikacji werniksu na delikatne prace jak. Np. akwarela werniks dodatkowo utrwala i wzmacnia powłokę barwną obrazu stabilizując pigment na powierzchni papieru.
GOLDEN Archival oraz MSA Varnish są werniksami akrylowymi na bazie spirytusu mineralnego, posiadające system UVLS (stabilizatorów promieni UV), który znacznie zmniejszenia negatywny wpływ promieniowania UV. Tworzą one mocne, lecz elastyczne powłoki, odpowiednie zarówno do zastosowani wewnątrz jak i na zewnątrz pomieszczeń. Archival Varnish jest dostępny w postaci wygodnego aerozolu, natomiast werniks MSA musi być uprzednio rozcieńczony do aplikacji pędzlem lub narzędziem rozpylającym. Werniks Polimerowy GOLDEN na bazie wody również został zaopatrzony w system stabilizatorów UVLS, posiada jednak nieco słabsze właściwości o ochronne niż MSA. Innym problemem przy stosowaniu werniksów na bazie wody jest jej znaczący wpływ na farby wodne i papier. Może wówczas dojść do ponownego rozpuszczenia farby na powierzchni obrazu, plamienia, smużenia itp.
Wszystkie wymienione werniksy dostępne są w 3 stopniach połysku: połysk, satyna, mat
Podczas werniksowania obrazów akwarelowych nie należy stosować zbyt dużej ilości warstw, bo choć zwiększą one ochronę przed UV, zmienią fakturę i strukturę papieru oraz ekspozycję kolorów.
Aby odwiedzić się więcej o każdym z poszczególnych rodzajach werniksów zapraszamy do odwiedzenia karty każdego z produktów w linkach poniżej:
- GOLDEN Archival Varnish
- GOLDEN MSA Varnish
- GOLDEN Polymer Varnish
TRZY OPCJE
Istnieją 3 metody werniksowania akwareli wykonanych na papierze lub na gruncie akwarelowym GOLDEN. W każdej z tych metod zalecamy wykonanie testowej aplikacji na przykładowej pracy lub zbędnym kawałku papieru, zbliżonym do tego na którym malowaliśmy. Ma to na celu wyeliminowanie niepożądanych efektów lub potencjalnych problemów, które mogą wystąpić. Wykonanie testu przez aplikację docelową będzie również zwiększeniem własnych umiejętności i pewność siebie podczas prawidłowego werniksowania.
1) Bezpośrednia aplikacja GOLDEN Archival Varnish
Ta opcja jest najprostszy i najszybsza w aplikacji, należy jednak pamiętać że efekt werniksowania będzie trwały i nie usuwalny. Nie ma możliwości korekty. Mimo to polecamy jego stosowanie, dzięki formie aerozolu werniks archiwalny pozwala na łatwą aplikacje i wyklucza konieczność dotykania narzędziem delikatnej powierzchni prac wykonanych akwarelą.
Zalecamy stosowanie nie więcej niż 6 warstw werniksu archiwalnego, zaczynając zawsze od warstwy werniksu z połyskiem, w celu zachowania przejrzystości. Na 1 lub 2 ostatnie warstwy możemy zastosować werniks w dowolnym stopniu połysku: połysk, satyna lub matowy. Gdyby wszystkie warstwy zostały położone werniksem matowym lub satynowym, mogło by powstać wrażenie zmętnienie lub przydymienia ze względu na stężenia cząstek matujących.
2) Warstwa izolująca i werniks nanoszony rozpylaczem
Opcja ta wymaga użycia sprzętu natryskowego, jak również wcześniejszego nałożenia trwałej warstwy izolującej. Powłoka izolująca ogranicza chłonność powierzchni akwareli i umożliwia aplikację warstw kolejnych werniksów, a jednocześnie chroni dzieło sztuki, na wypadek gdyby w przyszłości werniks wierzchni maił być usuwany. Aby uniknąć przypadkowego rozpływania się akwareli lub smugi, warstwę izolującą należy zawsze nakładać metodą natryskową, nie należy stosować aplikacji pędzlem. Warstwę izolująca uzyskamy rozpylając mieszankę GAC500 oraz Airbrush Transparent Extender w proporcji 1:1
Gdy warstwa izolacyjna całkowicie wyschnie możemy przystąpić do nałożenia docelowego werniksu zabezpieczającego. Przy aplikacji natryskowych, zaleca się nałożenie 4-6 warstw, przy aplikacji pędzlem 1-2 warstwy werniksu MSA lub 2-3 warstwy werniksu polimerowego Golden.
3) Warstwa izolująca i werniks nanoszony pędzlem
Opcja ta jest połączeniem metody 1 i 2, uwzględnia możliwość usuwania werniksu i eliminuje stosowanie specjalnego sprzętu do rozpylania, pomijając puszkę z aerosolem. Jeśli zabezpieczamy akwarelę wykonaną na papierze należy nanieść 2 warstwy werniksu archiwalnego z połyskiem, w aerosolu. Taka ilość powinna wystarczyć do uszczelnienia powierzchni papieru i poprawienia spójności pigmentów na jego powierzchni. Jeśli akwarela wykonana jest na gruncie akwarelowym, należy zastosować 3 warstwy wcześniej wspomnianego werniksu. Po ich wyschnięciu należy za pomocą pędzla nanieść prawidłową warstwę izolującą na którą składają się 2 części Golden Soft Gel (błyszczący) i 1 części wody. Mieszankę należy wymieszać delikatnie tak by nie powstała piana i bąbelki powietrza. Po wyschnięciu warstwy izolacyjnej, stosujemy werniks archiwalny (4-6 warstw), werniks MSA (1-2 warstwy) lub werniks polimerowy (2-3 warstwy).
ZASTRZEŻENIE
Powyższe informacje opierają się na badaniach i testach przeprowadzonych przez GOLDEN ARTIST COLORS, Inc., i stanowi podstawę do zrozumienia potencjalnych sposobów korzystania z produktów wymienionych w artykule. Ze względu na liczne zmienne w metodach, materiałach i warunkach zewnętrznych towarzyszącym procesowi malowania i zabezpieczania prac, GOLDEN ARTIST COLORS, Inc. nie może zagwarantować, że produkt będzie odpowiedni dla Ciebie. Dlatego zachęcamy użytkowników produktów do przetestowania produktu przed każdą aplikacją, aby upewnić się czy wszystkie indywidualne warunki będą dawał zadowalający efekt. Mamy nadzieję, że powyższe informacje są pomocne i ręczymy za ich autentyczność, nie stanowią one jednak gwarancji HANDLOWEJ LUB PRZYDATNOŚCI DO OKREŚLONEGO CELU, a firma Golden Artist Colors, Inc. w żadnym wypadku nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody (pośrednie, lub inne), które mogą pojawić się w wyniku z zastosowania produktu.